..:: medic di mesir ::..

Salaam,
juz nak share info skit ttg sape2 yg nak ambil medic d mesir

klik link di bawah


jom,same2 pegi taun depan

di bawah ni ada cerita serba sikit ttg sistem pmbljran dy...


kalau sape2 yg dah confirm memang nk pegi...klik sini...



.art. VS .scie. student"

Perbezaan Umum

Secara umumnya, bila memperkatakan tentang budak 'sciences', ia melibatkan para pelajar bagi jurusan tersebut;

* Medics. Dentistry, Pharmacy
* Engineering ( Mechanical, Electrical,etc)
* Dan lain-lain

Dan budak 'arts' adalah mereka yang mengambil jurusan tersebut;

* Accounting, economics, bisnes etc
* Law,
* Dan lain-lain




for sciences student , this pics meant black and white. but for 'arts' student, this pics will need 2,3 pages to explain... XD

Perbezaan dari sudut pemikiran

PerbeZAan PeMikiran:
sci' student : fakta dan konkrit.persoalkan hukum dan kejadian alam.

art.student.:m'persoalkan falsafah dan pemikiran.logik.

sci.stud.:fakta x akn berubah malah akan b'tambh dr semasa ke semasa.

art.stud.: fleksibel.dan.b'fikir.cara buat k'putusan.sesuatu yg d'tetapkan dhulu berubah m'gikut p'alihan zaman.

**byk pemimpin negara b'fikiran .arts. drpd .sci. ini kerana mereka selalu m'mikirkan masalah negara. Menyelesaikan masalah negara kadangkala x perlu fakta sains.

konklusinya,

.baik. .std'sci. or. art'. .dua2. .ada. .istimewa. .dan. .saling. .memerlukan.

tersirat hikmah di sebaliknya

Alhamdulillah diizinkan Allah untuk tanganku mencoret sesuatu di atas laman maya ini.. Yang pasti niatku hanya satu.. hanya kerana.. ALLAH!! ya.. ALLAH!! Hinanya diri ini jika membuat sesuatu menggunakan jasad yang diberi pinjam kepadaku tanpa mengingatiNya.. Malu sungguh diri ini.. Bodoh sombong diri ini jika aku berlaku sombong kepadaMu...

DEBAT MUSLEH

Miggu lepas 9-11 Julai telah diadakan pertandingan debat antarabangsa yang bertempat di Hotel Putra Kuala Lumpur. Hampir seluruh sekolah rangkaian Musleh menyertai pertandingan ini termasuklah sekolah di Indonesia dan Singapura.

Sekolah Menagah Al-Hidayah Ipoh telah menghantar 4 orang wakil... iaitu saya, Shahamin, Yulia (f4), Raja Husna (f4). Mh. Syamsiah sebagai guru pengiring kami. Kami pergi dengan hati yang berdebar-debar, gelisah dan boleh dikatakan tertekan. Kami sedar ada beban yang berat perlu kami pikul... MENANG!! Gelisah kerana kurangnya pengalaman serta kemahiran. Berdebar dengan perlawanan yang akan kami lalui dengan sekolah lain dan sebagainya.

Ini adalah fakta dan saya ingin berterus-terang di sini.. Kami hanya berlatih 2 MINGGU!! Bila ada wakil musleh datang ke sekolah lebih kurang 2 minggu lepas, baru kami tahu yang debat bukanlah hanya bercakap dan bidas sahaja tetapi punyai protokol tersendiri..

Premis...

Rasional...

Kayu Ukur...

Kata Kunci...

Definasi konseptual...

What the hack?! Apalah perkataan-perkataan ini.. Berat telinga mendengar berat lagi kami memikulnya.. Tuan yang dipertua.. Allah izin minggu yang amat sesuai untuk berlatih saya dan ahli yang lain sibuk dengan minggu sains dan matematik.. Buat projek!! Water detecter..

Dipendekkan cerita (x perlu diterangkan ttg hotel, mknn and so on) bermulalah pusingan pertama. Kami akan berlawan dengan Sekolah Tahfiz Islah Tok Pedu, Kedah. Usul kami ialah:

SUKAN MEMUPUK PERPADUAN

Nervous punyer pasal hampir-hampir sahaja saya hilang kata2.. Tapi ku gagahkan diri ini sebagai third speaker. Bidas segala-galanya. Oh, lupa pula kami ditakdirkan sebagai pembangkang. Maka keluarlah keputusan dari meja hakim (ada sorang hakim je) bahawasanya usul....

Allah, Allah, Allah... bantulah hambamu... hatiku berdetik dan berdoa..

Usul... Ditolak!! Kami menang!! MENANG!! Alhamdulillah. Ya Allah manisnya kemenangan.. indahnya perasaan ini.. Allah berikan kami peluang merasainya sebelum terlambat kerana lawan kami selepas ini ialah SMI HIDAYAH JB (B). Ya Allah ujian apakah ini ?? Kumpulan yang menjadi JOHAN Inter School Debating UIA baru-baru ini ?!

Dan seperti dijangka.. Kami tewas tetapi kami gembira. Kami puas hati kerana kami sudah buat yang terdaya. Oh ya..usul kami ialah:

PROTON MERUGIKAN NEGARA

Sekali lagi kami menjadi pembangkang dan kekurangan kemudahan internet menyebabkan kami kehilangan punca. Pihak lawan pula tidak habis-habis menerangkan hujah mengenai fakta semata-mata. Allah yang susun begini dan kami perlu redha.. Bukankah jika kita redha akan ujian yang Allah berikan maka Allah redha akan kita. Apalah yang kami harapkan berbanding kemenangan selain daripada redha Allah??

Pusingan ketiga pula di atas usul:

HUKUMAN ROTAN ADALAH WAJAR

Lawan kami pula adalah Al-Amin, Bangi. Bukan calang-calang lawan itu. Mualim Zul pengetua kami yang sanggup datang dari Ipoh hanya semata-mata ingin menyaksikan perlawanan kami membakar semangat kami. Mula-mulanya kami gusar.. bagaimana kalau kami kalah lagi? Persoalan itu saya suarakan kepada beliau. Jawab beliau mudah sahaja "Kalah menang adat permainan. Biasalah tu.. Yang penting pengalaman. Tak semua berpeluang merasai pengalaman ini" jawab beliau sambil tersenyum.

Lapang hati kami selapang-lapangnya. Kami memang rasa ingin pengsan akibat keletihan mental dan fizikal kerana debat bukan hanya memerlukan mulut mengeluarkan kata tetapi seluruh tubuk kita. Dalam waktu yang sama saya teringat kata-kata Ummi yang disayangi:

"Bila kita berdebat tak semestinya kita diam bermakna kita kalah. Niat kita hanya kerana Allah dan biarlah Allah menilainya. Ingat.. jaga niat.. jaga niat.."

Allah uji kami lagi..kami kalah apabila usul ditolak dengan total manji 2. Kami jadi pihak kerajaan. Pertandingan kami sememangnya sengit dan kami meluahkan lafaz lega dan puas hati. Yulia telah terpilih menjadi pendebat terbaik untuk pertandingan ini. Ya..debat memang lain.. Jika kami kalah pun kami tidak terasa kecewa yang mendalam kerana kami tahu yang kami telah buat sesuatu dan pihak lawan juga tidak kurang hebatnya.

Isteri Mualim Zul tidak habis-habis menyalam kami dan mengucapkan tahniah. Katanya dia amat mengagumi perlawanan kami. Kami hanya tersenyum dan mengucapkan terima kasih.
Apa dalam fikiran kami ialah balik bilik, mandi, buat search pasal usul esok yang bertema politik. Ada usul pasal Barrack Obama pulak tu. Kami benar-benar keletihan dan benar-benar ingin membenamkan diri kami di katil empuk. Tidak salah bukan??

Saya terbangun pada pukul jam 2 pagi dan apa yang saya lihat Shahamin masih tekun dengan kertas kajang memikirkan usul politik esok. Terkejut bukan kepalang saya kerana kami yang lain sudah lena menyemai mimpi. Terus sahaja saya menggesanya untuk tidur.

Keesokannya kami diberikan 3 usul:

i) Barrack Obama wajah baru Amerika
ii) Asean wajar campur tangan dalam krisis di Myanmar
iii) PBB bukan hanya hiasan

Jadi sudah tentu kami dan telah bersepakat bersama pihak lawan kami SMI HIRA' JERAM memilih usul ke-3. Gigit jari kami jika kami memilih usul pertama dan kedua.

Debat Alhamdulillah berjalan dengan baik dan saya amat yakin untuk menang memandangkan kami berada di pihak pembangkang. Namun kami tewas juga. Saya amat pelik. Majin 5!!! Tidak masuk akal. Saya menyuarakan ketidak puasan hati kepada Ummi dan Ummi berkata; "Yang mengadili bukan Allah tetapi manusia biasa yang lemah.. Jangan mengharapkan kemenangan di puncak tertinggi tetapi keredhaan Allah."

Insaf saya seketika...kerana Allah. Keputusan akhir; kami tidak berpeluang masuk ke suku akhir perlawanan. Terbayang sekolah tercinta kami.. terbayang pelaburan sekolah kepada kami.. Kami mencuba sedaya mungkin!! Allah telah menyusun segalanya dan kami amat bertuah kerana mengutip pengalaman seindah ini. Perasaan kemenangan, kekecewaan, kesusahan dan sebagainya.

Jadi dengan coretan selebar ini moga tiada pihak menunding jari kepada kami dan menyalahkan seratus peratus kepada kami. Apalah yang kami dapat dengan tempoh yang lebih kurang 2 miggu ini. Moga Allah menilai segala usaha kami dalam berjalan menuju ke arah keredhaanNya.

Ameen.

TRIAL SPM

kepada sesiapa yg masih di awang-awangan....

sila hantukkan kepala anda di pintu peti sejuk agar sedar

trial spm x sampai 2 bulan jaa lagi...

TRIAL SPM MULA 1 SEPTEMBER 2009

hah!...semoga kita semua sedar dan berusaha setimpal yaa..no pain no gain

ilmu itu m'bantu kita di dunia mahupun akhirat..

ulang------trial spm '1/9/2009

sama2 kita berubah sama2 kita berusaha

kesusahan itu bukan bebanan yg kita pikul tetapi cabaran utk kita hadapi...

dan manusia yg bijak m'hadapinya dengan senyuman...

May Allah Bless all candidates SPM 5 Abu Bakar 09''...ameen~

ANNOUNCEMENT!!!

PENGUMUMAN!!

ESOK..
ISNIN 6 JULAI 09'

ADA KELAS TAMBAHAN utk +math...

start kul 8.30 - 10.30...

kepada pelajar +math silalah hadir....

+x dpt aa~ korang cuti...+

p/s dari mh nurbaya....

bw buku hijau lathn +math..

May Allah bless~

Real Time World Statistics

10 tahun sebelum merdeka


jangan lupe tgk sampai part 4!!

Science Fair Project

25 Pesanan

25 PESANAN

01 - Hai anakku: ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yg dalam, banyak
manusia yg karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yg bernama TAKWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada ALLAH.
02 - Orang - orang yg sentiasa menyediakan dirinya utk menerima nasihat, maka dirinya akan
mendapat penjagaan dari ALLAH. Orang yg insaf dan sedar setalah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemulian dari ALLAH juga.

03 - Hai anakku; orang yg merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadat dan taat kpd
ALLAH, maka dia tawadduk kepada ALLAH, dia akan lebih dekat kepada ALLAH dan selalu berusaha menghindarkan maksiat kepada ALLAH.
04 - Hai anakku; seandainya ibubapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang
dilakukanmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman.
05 - Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan
dirimu hina di waktu siang dan gelisah di waktu malam.
06 - Dan selalulah berharap kpd ALLAH tentang sesuatu yg menyebabkan untuk tidak
menderhakai ALLAH. Takutlah kpd ALLAH dengan sebenar benar takut ( takwa ),
tentulah engkau akan terlepas dr sifat berputus asa dari rahmat ALLAH.
07 - Hai anakku; seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai
orang dan seorang yg telah rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal hal yg
tidak benar. Ketahuilah, memindahkan batu besar dr tempatnya semula itu lebih mudah
drpd memberi pengertian kpd orang yg tidak mahu mengerti.
08 - Hai anakku; engkau telah merasakan betapa beratnya mengankat batu besar dan besi yg
amat berat, tetapi akan lebih lagi drpd semua itu, adalah bilamana engkau mempunyai
tetangga (jiran) yg jahat.
09 - Hai anakku; janganlah engkau mengirimkan orang yg bodoh sebagai utusan. Maka bila
tidak ada orang yang cerdik, sebaiknya dirimulah saja yang layak menjadi utusan.
10 - Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan, bagaikan memakan daging
burung, padahal sedikit sahaja berdusta itu telah memberikan akibat yg berbahaya.
11 - Hai anakku; bila engkau mempunyai dua pilihan, takziah orang mati atau hadir majlis
perkahwinan, pilihlah utk menziarahi orang mati, sebab ianya akan mengingatkanmu
kepada kampung akhirat sedang kan menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan
dirimu kepada kesenangan duniawi sahaja.
12 - Janganlah engkau makan sampai kenyang yg berlebihan, kerana sesungguhnya makan yg
terlalu kenyang itu adalah lebih baiknya bila makanan itu diberikan kpd anjing sahaja.

13 - Hai anakku; janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan
janganlah langsung memuntahkan saja pahitnya sesuatu barang itu, kerana manis belum
tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.
14 - Makanlah makananmu bersama sama dengan orang orang yg takwa dan musyawarahlah
urusanmu dengan para alim ulamak dengan cara meminta nasihat dari mereka.
15 - Hai anakku; bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau selalu mencari ilmu
tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah bagaikan orang yg
mencari kayu bakar, maka setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih
mahu menambahkannya
16 - Hai anakku; bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu
dengan berpura pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu dia masih
berusaha menginsafkan kamu,maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila
tidak demikian, maka berhati hatilah.
17 - Selalulah baik tuturkata dan halus budibahasamu serta manis wajahmu, dengan demikian
engkau akan disukai orang melebihi sukanya seseorang terhadap orang lain yg pernah
memberikan barang yg berharga.
18 - Hai anakku; bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanyasebagai orang yg tidak
mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarkanlah dia yg mengharapkan sesuatu
darimu.
19 - Jadikanlah dirimu dalam segala tingkahlaku sebagai orang yg tidak ingin menerima
pujian atau mengharap sanjungan orang lain kerana itu adalah sifat riya~ yg akan
mendatangkan cela pd dirimu.
20 - Hai anakku; janganlah engkau condong kpd urusan dunia dan hatimu selalu disusahkan
olah dunia saja kerana engkau diciptakan ALLAH bukanlah untuk dunia sahaja.
Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih hina daripada orang yang terpedaya dengan
dunianya.
21 - Hai anakku; usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata kata yg busuk dan
kotor serta kasar, kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam diri. Kalau berbicara,
usahakanlah agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain.
22 - Hai anakku; janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan kerana sesuatu yg
menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yg pasti, janganlah engkau bertanya
sesuatun yang tidak ada guna bagimu, janganlah mensia siakan hartamu.
23 - Barang sesiapa yg penyayang tentu akan disayangi, sesiapa yg pendiam akan selamat
daripada berkata yg mengandungi racun, dan sesiapa yg tidak dapat menahan lidahnya dr
berkata kotor tentu akan menyesal.
24 - Hai anakku; bergaullah rapat dengan orang yg alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata
nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengarkan nasihatnya, hiduplah
hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata katanya bagaikan tanah yg subur lalu
disirami air hujan.
25 - Hai anakku; ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja, dan nafkahkanlah yg
selebihnya untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana nanti engkau akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain. Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya kerana sesungguhnya yg engkau makan dan pakai itu adalah tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan dengan orang yg bersifat talam dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.

10 Jenis Makanan Antikolesterol

1. SOYAKacang soya merupakan makanan popular yg diproses untk mendapatkanKacangsoya mengandungi 48% protein, lesitin, vitamin & zat galian.Ia juga Dptmenghidarkan penyakit jantung & kencing manis. Kaya kalsium & Mineralygmembantu memecah lemak. Ia membantu menyusutkan kadar Lemak jahat (LDL)danmeningkatkan kadar lemak baik (HDL)
2. KUACIKuaci mempunyai kandunan zat besi. Pola pemakanan yg rendah dgn zatbesiboleh menaikkan kadar kolestrol LDL sekali gus menghadkan kolestrolHDL.Mulakan pengambilan kuaci jenis tawar seperti dari jenis labu ataubungamatahari untuk menambah zat besi serta mengurangkan kolestrol.
3. BUAH KERINGAntara pelbagai jenis buah kering, limau kering adalah yg paling banyakmengandungi flavanoid. Pengambilannya mampu menyingkirkan lebihan lemakLDLsehingga dapat mengurangkan risiko serangan jantung. Flavanoid jugabolehdiperolehi dalam the, brokoli, tomato, bawang serta delima.
4. EPALMemakan sebiji epal @ meminum jusnya setiap hari cukup untukmembekalkankhasiat bagi mengurangkan kandungan kolestrol dalam badan. Kanak-kanakygmemakan makanan segera dan kemudian memakan epal @ minum jusnya,sebenarnyamenyimbangkan kandungan zat dan mencegah berlaku kemak dlm badan.
5. IKAN TUNAtermasuk sumber asid lemak omega-3 yg popular, selain salmon danmakarel.Omega-3 secara khusus melindungi tubuh daripada peningkatan kadarkolestrolLDL.
6. KACANG TANAHKacang tanah yg dipanggang mengandungi lemak sihat dan kayadengan vitamin E. Ia boleh menghalang radikal bebas agar tidakmerosakkan kolesterol LDLdan dapat menghindari tubuh daripada serangan jantung.
7. MANGGAVitamin C banyak terdapat dalam mangga. Sumber lain : belimbing,kedodong,betik, rambutan, strawberi dan kiwi. Vitamin C berupaya mencegahkolestrolLDL dlm tubuh.
8. KISMISMengandungi sebatian yg mampu menurunkan kolestrol. Sesiap ygmengamalkandiet dgn 400 kalori kismis setiap hari boleh menurunkan kadar kolestroldlm darah sebanyak 8%.
9. OATLebih daripada kajian saintifik yg dijalankan telah menunjukkan bahawapengambilan oat setiap pagi boleh menurunkan kolestrol dalam darah.Seratmudah larut dalam oat boleh mengurankan risiko penyakit jantungsekiranyadijadikan sebahagian diet rendah lemak & kolestrol anda.
10. JAMBU BATUIa mampu menurunkan paras kolestrol dalam badan sebanyak 18.8%.Disyorkanmengambilnya setiap hari dalam jumlah mencukupi bagi memastikankhasiatnyabertindak balas kepada tubuh. Jumlah yg disyorkan ialah 400gm sehari,iaitusebiji setengah selama empat minggu. Bagi mereka yang ingin menurunkanberat badan tanpa melupakan diet seimbang, jambu batu adalah pilihan ygsesuai

Jom Hafal

1.Enzymes secreted by pancreas

Lembaga- Lipase
Air -Amylase
Perak -Protease

2.At small intestine

S - sucrase
M - maltase
E - erepsin
L - lactase
L - lipase

3.at stomach

P - pepsin
R- renin

4.Trees in Mangrove Swamp according to depth

Amin - Avicenia
Suka - sonneratia
Rancangan - Rhizophora
Berita - Brugeria

5.Heirarchy In Classification of Organisms

Keep - Kingdom
Pot - Phylum
Clean - Class
Or - Order
Family - Family
Get - Genus
Sick - Species

6.Name of Backbone

cikgu - cervical vertebrae
tidur - thoracic
lambat - lumbar
sibuk - sacral
chatting - coccyx


PELAJAR CEMERLANG SPM & STPM 2008 DAPAT HADIAH WANG

[Saturday, March 14, 2009

Hari Sabtu yang menakjubkan buat dua orang pelajar cemerlang dalam SPM dan STPM yang baru diumumkan baru-baru ini. Mohamad Hafizueddin Abdul Karim, pelajar cemerlang STPM 2008 dan Nik Nur Madihah Nik Mohd Kamal pelajar terbaik SPPM 2008 keduanya menerima sumbangan imbuhan, bertemu menteri yang berbeza dalam situasi yang berbeza.

Seorang di Kelantan dirai dalam sebuah majlis, manakala seorang lagi di Pulau Pinang dikejutkan dengan lawatan ke rumahnya.

Kita tengok kisah mereka, semoga jadi sumber inspirasi untuk yang bakal menduduki SPM dan STPM tahun ini pula.

Pelajar cemerlang peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) Mohamad Hafizueddin Abdul Karim agak terkejut melihat kedatangan Menteri Kewangan Kedua Tan Sri Nor Mohamed Yakcop ke rumah keluarganya di sini, Sabtu.

Mohamad Hafizueddin, pelajar cemerlang Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Onn di sini, berkata beliau terharu apabila Ahli Parlimen Tasek Gelugor itu menyampaikan imbuhan kewangan atas pencapaian cemerlangnya.

"Saya amat terharu apabila Nor Mohamed sanggup meluangkan masa untuk menyampaikan imbuhan kepada saya," katanya pelajar berusia 19 tahun di rumah keluarganya di Teluk Air Tawar Indah, Tasek Gelugor, dekat sini.

Anak kedua daripada lima adik-beradik itu memperoleh 4 prinsipal A dalam subjek Bahasa Melayu, Sejarah, Geografi dan Pengajian Am.

"Saya cadang untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang supaya saya dapat membantu keluarga pada masa depan," kata Mohamad Hafizueddin yang bekerja di kilang pau di kawasan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) Teluk Ayer Tawar ketika menunggu keputusan STPM.

Bagaimanapun, ibu Mohamad Hafizueddin, Zalina Ishak, yang menyara keluarga selepas kematian suaminya dalam kemalangan jalan raya pada 2005, berkata beliau tidak menjangka anaknya dapat memperoleh keputusan cemerlang.

Ibu tunggal berusia 40 tahun itu menjalankan perniagaan pasar malam di sekitar Seberang Jaya.

"Saya sentiasa menasihatkan anak-anak saya supaya belajar dengan tekun supaya dapat mengubah nasib dan masa depan mereka," katanya.

Sementara itu, Nor Mohamed berkata Mohamad Hafizueddin adalah pelajar contoh yang mampu mencapai kejayaan dalam pendidikan walaupun kehidupannya susah selepas pemergian ayahnya.

"Dia terpaksa membantu ibunya di pasar malam dan bekerja sambilan di kilang bagi meringankan bebanan hidup sekeluarga," katanya.

Dalam pada itu, pelajar terbaik Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) Nik Nur Madihah Nik Mohd Kamal pula hari ini menerima hadiah wang tunai RM4,000.

Hadiah dari Yayasan Nelayan Malaysia dan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia itu disampaikan oleh Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed di sini.

Nik Nur Madihah, 18, anak nelayan dari Kampung Sabak, Pengkalan Chepa, Kelantan mendapat 20 A (19 A1, I A2) dalam SPM tahun lepas.

"Kita bangga dengan pelajar SM (Agama) Maahad Muhammadi Kota Baru ini, yang bapanya merupakan seorang nelayan sementara ibunya seorang tukang cuci," kata Mustapa semasa menyerahkan sumbangan itu kepada Nik Nur Madihah pada majlis sambutan Bulan Veterinari, di sini.

"Kejayaan Nik Nur Madihah membuktikan tiada apa yang mustahil untuk dicapai sekiranya kita ada kesungguhan," tambah beliau.

(Sumber: Bernama)

Sebenarnya, ramai lagi pelajar yang cemerlang dalam peperiksaan SPM dan STPM. Namun begitu, yang berbeza adalah ruang sosio ekonomi keluarga pelajar tadi patut diambil iktibar oleh kita semua. Seperti firman Allah dalam Surah Al-Insyirah (5-6) " Sesungguhnya dalam kesulitan, tetap ada kemudahan".

SPM 2010...10 MATAPELAJARAN??

Kajian Untuk Hadkan Jumlah Mata Pelajaran Bagi Peperiksaan SPM - KPM
[Thursday, May 21, 2009 | 0 comments ]


Kementerian Pelajaran mungkin akan mengehadkan jumlah mata pelajaran yang boleh diambil oleh pelajar dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, Khamis.

Ini bagi memastikan keadilan dalam pemberian biasiswa kepada pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam SPM, katanya.

"Patut diselaraskan jumlah mata pelajaran yang setiap pelajar boleh ambil...kenapa mereka perlu ambil 20 mata pelajaran sedangkan ada yang tidak diajar di sekolah dan hanya belajar di kelas tuisyen," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan pemimpin Puteri Umno di pejabatnya di sini.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata sistem sedia ada dalam pemberian biasiswa berdasarkan jumlah A yang diperoleh pelajar patut diubah.

Sebagai contoh, katanya pelajar yang mendapat 14A akan mempunyai peluang lebih cerah untuk mendapat biasiswa tetapi ini adalah tidak adil kepada mereka yang hanya dibenarkan mengambil sembilan mata pelajaran walaupun mereka mendapat keputusan A dalam semua mata pelajaran.

"Pastinya, pelajar di sekolah berasrama penuh yang hanya dibenarkan mengambil sembilan atau 10 mata pelajaran tidak dapat bersaing dengan mereka yang memperoleh lebih banyak keputusan A," katanya.

Muhyiddin berkata beliau tidak mempertikaikan mereka yang memperoleh banyak A tetapi keadaan itu telah menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan pelajar yang hanya dibenarkan mengambil jumlah mata pelajaran tertentu.

Katanya perkara itu akan dibincangkan pada mesyuarat khas yang akan dipengerusikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak paad 25 Mei.

(Sumber: Bernama - 21/05/2009 - 20:57 PM)


nasib baik berita ni tidak berlaku pada tahun kita...tapi sedeh pula berlaku pada tahun adik2 kita....ni yg nak buat mogok ni!!...

JADUAL SPM 2009

nak tengok jadual peperiksaan SPM???????...clik di wbh ini!

http://www.moe.gov.my/lpm/files/spm/CadanganJadualWaktu%20SPM2009-updated18Feb2009.pdf

+
+
+
jadual SPM 2009 dah keluar!!!...tengok lah..


18 november 2009 mulanya SPM..

+
+
+
......spm...spm...spm..a journey with 1000 miles begin with one steps...this is it!..

......semoga semuanya sedar akan tanggungjawab kita sekarang ini!

may Allah bless..

jom download

soalan2 percubaan SPM


Apakah itu H1N1 ?

Apakah penyakit selsema babi?
Seperti manusia, babi juga boleh mendapat selsema, tetapi virus selsema babi tidak sama virus yang dihidapi manusia. Selsema babi tidak menjangkiti manusia dan beberapa kes-kes kecil yang menjangkiti manusia pada masa lalu menunjukkan mereka mempunyai hubungan rapat atau direct contact dengan babi (seperti penternak babi).

Selsema babi yang sedang melanda Mexico, Amerika dan Kanada kali ini adalah berbeza. Ia disebabkan oleh virus baru yang merebak dari seseorang kepada orang lain - dan ia berlaku kepada mereka yang tidak mempunyai hubungan terus dengan babi.

Apakah simptom selsema babi?
Simptom selsema babi adalah serupa dengan selsema biasa termasuk demam, batuk, sakit tekak, sakit badan, sakit kepala, kesejukan dan keletihan. Selain itu, terdapat beberapa kes melibatkan muntah-muntah. Simptom-simptom ini boleh disebabkan pelbagai sebab biasa dan tidak semestinya selsema babi.

Bagaimana saya tahu ia adalah virus selsema babi?
Anda dan doktor tidak akan dapat mengetahui ia adalah virus penyakit selsema babi sehingga ia diuji di makmal. Setakat ini tidak ada cara lain untuk mengesahkan virus selsema babi selain di bawa dan diuji di makmal.

Jika saya menghidapi selsema babi, apakah yang saya perlu lakukan?
Jika anda mengalami selsema dan simptom-simptom di atas, jangan keluar rumah. Jika batuk atau bersin, tutup mulut dan hidung anda dengan tisu. Selepas itu, buang tisu ke dalam tong sampah dan basuh tangan anda. Ia menghalang selsema anda dari merebak.

Jikalau anda selsema padahal anda sedang berada di kawasan atau negara yang berisiko tinggi seperti Mexico, anda dinasihatkan berjumpa doktor. Tetapi jika anda berada di negara yang tiada risiko selsema babi, anda masih boleh berjumpa doktor - itu pilihan anda. Sila maklum bahawa doktor tidak dapat memastikan sama ada anda menghidapi selsema babi, tetapi dia akan mengambil sampel dari anda dan menghantar kepada pihak berkuasa untuk diuji di makmal. Anda akan dimaklumkan jika disahkan mengidap selsema babi.

Bagaimana selsema babi merebak?
Virus baru ini boleh merebak mengikut kaedah biasa seperti selsema biasa. Anda boleh dijangkiti melalui sentuhan terhadap seseorang yang membawa virus ini, menyentuh objek yang telah disentuh oleh pembawa virus, kemudian melepasi tubuh anda apabila anda menyetuh mata anda, mulut atau hidung. Anda dinasihatkan sentiasa membasuh tangan walaupun anda tidak dijangkiti. Pembawa virus mula merebakkan virus sehari selepas simptom bermula.

Ia juga boleh merebak melalui udara jika pembawa virus batuk atau bersin tanpa menutup mulut dan melepaskannya bebas di udara.

Bagaimana selsema babi diubati?
Virus baru selsema babi sangat sensitif kepada dadah anti-viral iaitu Tamiflu dan Relenza. Tetapi tidak semua orang memerlukannya. Di Amerika, kebanyakan pesakit selsema babi yang terawal pulih secara semulajadi tanpa rawatan atau ubat-ubatan.

Adakah vaksin untuk mengelak virus baru ini?
Tiada. Tetapi Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sedang mengambil langkah permulaan untuk menghasilkan vaksin ini.

Saya telah disuntik vaksin selsema beberapa bulan yang lalu. Adakah saya dilindungi dari selsema babi?
Tidak. Vaksin selsema biasa tidak dicipta untuk virus baru ini.

Sejauh mana teruknya selsema babi?
Kesan virus selsema babi berbagai-bagai. Di Mexico, ada yang melibatkan kematian tetapi kes-kes awal di Amerika hanya melibatkan demam yang ringan. Tetapi ia boleh berubah sama ada menjadi lebih merbahaya atau tidak. Saintis masih lagi dalam kajian ke atas virus baru ini dan mereka tidak dapat memberi jaminan sejauh mana ia dapat dijangkakan.

Bagaimana saya boleh mengelak dari dijangkiti selsema babi?
Anda dinasihatkan mengambil langkah-langkah pencegahan seperti berikut:

* sentiasa membasuh tangan anda dengan air dan sabun, khasnya selepas batuk atau bersin.

* elakkan sentuhan secara terus dengan pesakit

* elakkan menyentuh mata, mulut dan mengorek hidung dengan tangan anda kerana virus akan merebak melalui rongga-rongga ini

* batalkan lawatan anda ke negara-negara yang sedang mengalami epidemik selsema babi seperti Mexico, Amerika, Taiwan dan Kanada.

* jika anda tinggal di kawasan-kawasan yang berdekatan dengan ladang ternakan babi, jauhkan diri anda dari penternak dan pekerja ternakan babi tersebut. Jika mereka kawan anda, cukuplah berhubung melalui telefon.

* elakkan menyentuh objek-objek di tempat awam seperti butang lif, tangga escalator, bangku awam, telefon awam dan sebagainya. Jika tidak boleh, basuh tangan anda dengan sabun selepas menyentuh objek-objek tersebut.

* ambil langkah berjaga-jaga yang dinyatakan di atas dengan lebih teliti semasa berada di terminal lapangan terbang, stesen bas, kaunter awam, di dalam panggung wayang dan hospital.

Apa lagi yang perlu dilakukan?
Sentiasa mendapatkan maklumat terbaru di dalam komuniti anda. Negara anda dan Kementerian Kesihatan mungkin mempunyai maklumat penting jika selsema babi merebak di negara anda atau di negara-negara yang bakal anda lawati. Jangan panik, tetapi langkah berjaga-jaga adalah lebih baik.
buat homework..jgn lupe!!

HARI GURU


esok hari guru..persembahan banin dan banat f5 buat yang terbaik!!!...

rakam semua babak...jangan tertinggal w'pun satu saat pun....

all the best!!


tanda-tanda pelajar gagal..O_o"

minta maaf post artikel berunsur negatif..tapi kita semua perlu tahu perkara ini utk mengelakkan
berlaku pada kita....artikel ini sempena MID-YEAR EXAM ye..

EnJoy your reading"!

1. X BOLEH TIDUR MALAM-pagi2 ngantuk pula...

+ penyakit ni byk b'laku dekat pelajar...
+kadang2 sampai t'lewat solat subuh pun ada..
'gagal solat subuh lbih dasyat dr lewat msk kelas..solat subuh itu m'uji kekuatan disiplin dan ketaatan kita pd Allah'

2.TAKUT SALAH X MAHU/TIDAK BERANI M'CUBA

+X BERANI M'CUBA=X BERANI BERJAYA....hah! x percaya???...
+bila cikgu tanya tiada siapa berani jwb/angkat tgn utk jwb..takut salah...takut nanti kwn gelakkan kita...
+kadang2 kalau kita angkat tgn jwb..takut org fikir kita tunjuk pandai pula...
+kenapa pelajar berfikiran mcm ni???!!???...

wahai penghuni abianz...ingatlah..
"kejayaan itu datangnya dari kebijaksaan...
kebijaksanaan itu datangmya dari pengalaman..
pengalaman itu pula datang darinya kegagalan..."

+lepas ni jom kita pakat tanya banyak2 soalan dekat mh n m...bila guru tanya cepat2 atau excited nak jawab..nilah cara pelajar cemerlang...

3.TIDAK BAWA PAYUNG SALAHKAN HUJAN

+penyakit ni paling serius...pelajar suka m'nyalahkan org lain sedangkan salah diri sendiri...

+cth...=keputusan peperiksaan kita x bagus kita salahkan gurula...kata guru m'bosankan/x pndai m'ngajar/ataupun mesti kte ad t'fikir "guru aku ni x reti mengajar ke?''
kesannya.......kita mula tidak minat dengan subject tu...

+cth lain...yg berlaku disekililing kita
  • Anda terjatuh kerana terlanggar tunggul lalu anda memaki hamun tunggul tersebut kerana? berada di tengah jalan anda.
  • Anda terlewat bangun pagi dan terlepas bas ke sekolah lalu anda salahkan pihak televisyen kerana menayangkan perlawanan bola sepak pada lewat malam.
  • Anda dirotan kerana merokok di sekolah lalu anda menyalahkan pekedai runcit di tempat anda kerana menjual rokok tersebut kepada anda….
  • Anda gagal dalam peperiksaan Matematik lalu anda mengamuk pada kawan anda kerana tidak membenarkan anda meniru beliau.
  • Anda menconteng dinding-dinding atau tempat awam kerana anda rasa tidak ada orang mahu mendengar apa yang anda hendak katakan.
  • Anda tidak mahu belajar subjek Sejarah dengan bersungguh-sungguh kerana anda rasa cikgu Sejarah anda suka pilih kasih.
  • Anda kalah dalam perlawanan badminton lalu anda salahkan syarikat pembuat raket badminton anda kerana produk tidak berkualiti.

+ok! stop blame the other!...kita tengok pula situasi ni...
  • Anda pilih untuk duduk kerusi paling belakang dewan kuliah dan kemudian merungut suara guru terlalu perlahan.
  • Anda tidak membaca bahan bacaan asas untuk kelas akn dtg dan kemudian merungut guru mengajar terlalu laju.
  • Anda lewat 15 minit ke kuliah dan merungut apa yang diajarkan terlalu sukar difahami.
  • Anda tidak pernah berjumpa pensyarah untuk bertanya apa yang diharapkan dalam assignment yang diberi. Apabila mendapat keputusan yang tidak memuaskan, anda kata guru ini kedekut markah dan pilih kasih.
  • Anda tidak membuat persiapan rapi untuk presentation lalu gugup dan terlalu gementar semasa sesi presentation. Anda salahkan guru kerana mewajibkan presentation.
+hah! tengok! salah siapa sebenarnya??!??...cube tengok balik diri....
+org yg gagal cthnyaa....kuat m'rungut..kuat mengutuk tapi jarang m'ngutuk diri sndiri/salahkan diri cuz die seorg yg pengecut kerana tidak berani utk salahkn diri....

cuba baca situasi ni....

-jika waktu pagi hujan...x bleh nak pegi sek naik bsikal/motor...xkan nak ponteng kelas???(nmpk sgt dah gagal)....pakailah baju hujan /bw payung....setiap mslh ad penyelesaiannya...

+kalau kelas m'bosankan..kita cuba ceriakan kelas tu..tanya byk2 soalan kat guru..
+kalau x suka presentation..cuba cari idea camne nak bg best kitanya presentation...



+kwn2 yg kusanyangi...
"jika HARI HUJAN..dan terlupa m'bawa PAYUNG..b'gembiralah dan b'gelak ketawalah sambil menikmati berlari di dalam hujan..."

JOM SAME2 BERLARI DI DALAM HUJAN!..XD..


4.KAWAN DENGAN ORG MALAS MANDI PAGI

+situasi ini berlaku bila kita kawan dengan org yg jelas boleh jatuhkan prestasi kita dan jatuhkan semangat kita utk berjaya...

cth; kwn kita jnis mls pegi sek/kaki ponteng
kwn jnis mls buat hw
x serius utk presentation
x serius utk blja...nak exam pun main je..x sedar2 exam dah dekat

+tapi dalam golongan ini pasti ad yg t'lintas di fikiran utk berubah..tp d'sebbkan masih b'kwn ngan gol yg mLS bljr..kita pasti akan t'ikut sama...

+jadi...CUBA PERHATIKAN...gelagat,tabiat,perangai kwn yg rapat ngan kita mcm mna...
+bukannya...jgn kwn dengan mereka atau pinggirkan mereka..tp cuba ajk mereka...

MESTI KITA PELIK KENAPA RESULT EXAM KITA SEMAKIN MENURUN??

'Alangkah manisnya hidup dlm k'ikhlasan b'sama sahabat yg m'mahami tuntutan dakwah dan b'korban demi sahabat lain..'

5.DUDUK DI BWH TEMPURUNG LBIH SELESA D PADANG YG LUAS...

+X suka m'cuba sesuatu yg baru...

+cepat menilai diri sndiri b'dasarkan ap yg berlaku pd masa lepas...

cth nyaa..-kita pgg jwtn dlm p'satuan ..lepas tu kita gagal m'uruskannyaa.,..kita pun fikir kita tiada bakat utk m'mimpin dan x mahu pgg ap2 jwtn lpas ni...

-kita x pernah pgg jwtn ap2...kita pun fikir kita x b'minat dgn pangkat dan kedudukan...

+pelajar cam ni...m'punyai rasa takut gagal yg lbih besar dr k'inginan utk dpt pengalaman yg bru...

+cth lain....cikgu suruh kita lukis...idea dah byk...tp kita x lukis takut nnti akn d;ketawakan oleh kwn2 cuz lukisan x lawa...blum cuba lagi dah gagal...

"pglm gagal/d'ketawakan sbnrnya bleh m'jadi satu pengalaman yg saaangat manis suatu hari nnti..."


banin n banat....
'barangsiapa yg m'nempuh satu j;n utk cari ilmu, maka Allah akan m'mudahkan bgnya jln ke syurga'

AKHIR KALAM...

HANYA PELAJAR YG PERNAH MERASA BETAPA PAHITNYA K'GAGALAN AKAN MENGETAHUI BETAPA MANISNYA KEJAYAAN..

======jom kita berjaya sama2=======
cuba kita bygkan 3 thn akn dtg...masing2 dah masuk U...nnti mungkin ad yg pi oversea...
jom mula dr sekarang utk m'ngejar impian!!!

mukhayyam bnt...2

lagu tema...persada perjuangan
wedges buatan farah..sedapp
suasana di waktu malam...(pe tu namanya..ayam?ngan lilin)
anak mh pun ader
bufet..pelbagai hidangan disediakan
macam mentah jaa nasinye

berape bnyak timun daa
pelita ajaib
kenduri
tapak perkhemahan



asal gamba ni upload terbalik?

poem best !!

Dulu,
Bila disebut lelaki,
Wanitanya mendongak megah,
Lelaki kami Asadullah, Saifullah,
Tokoh ramai tak terkira,

Kini,
Bila diesebut lelaki,
Wanitanya menunduk lemah,
Tokoh kami sedikit sekali,
Ramainya, boneka Yahudi.

Dulu,
Bila disebut lelaki,
Wanitanya tenang di hati,
Lelaki kami menjaga,
melindungi,

Kini,
Bila disebut lelaki,
wanitanya mula cabut lari,
lelaki pengkhianat, perogol bersiri.

Dulu
Bila seorang wanita teraniaya,
Sepasukan kuda putih membela,
Al - Mu'tasim kebanggaan wanita,

Kini,
Ribuan wanita suci dipenjara,
Fatimah diperkosa minta dibela,
Lelaki tunduk x bertenaga.

Dulu,
Bila wanita dibawah jagaannya,
Lelaki memagari sehabis daya,
Tiada siapa berani menggoda.

Kini,
Bila wanita di bawah jagaannya,
Lelaki tak kisah auratnya terbuka,
Wanitanya dibiar bebas, binasa.

Dulu,
Lelaki bermatian mencipta sejarah,
Kental berjihad, tekun berdakwah,

Kini,
Lelaki hanya menyanjungi sejarah,
Diri bermalasan tenaga tak dikerah.

Dulu,
Lelaki memperjuang deen dan ummah,
Al - Farouq , Zunurain mati terbunuh,

Kini,
Lelaki memperjuangkan diri dahn kroninya,
Hingga sanggup membunuh.

Dulu,
Lelaki bersatu menghadapi musuh,
Angkatannya kuat dan teguh,

Kini,
Lelakinya berpuak dandan berpecah,
Kembalilah lelakiku!!!!!!!!!!
Pada kelakian mu,Kembalilah lelakiku!!!!!!!!!!
Kami rindukan lelaki dulu,Kembalilah lelakiku!!!!!!!!!!
Acuan madrasuh rasul.

mukhayyam bnt...1

first tym buat woo..

(malas pulak nk upload bnyak2)

perhubungan??

adakah awk tau hbungan antara 2 biji mata awk???? mereka bkedip bsama, bgerak bsama, menangis bsama, melihat bsama dan tido bsama meskipown mereka x pnah melihat antara 1 sama laen....hubungan seharus nyer seperti itu....kehidupan bagai neraka tanpa kwn... hari ini adalah MINGGU KWN SEDUNIA siapa kwn awk???forward msg ney utk sume kwn awk, tmasuk sy jika sy slh seowg kwn awk...lihat brape bnyk awk dpt blek dari mereka...jika awk mndapat lbih dr 3, itu bmakna awk adalah seowg kkwn yg baik dan setia serta tahu erti PERSAHABATAN

aslih nafsaka, wad'u ghairaka

dakwah merupakan satu tuntutan...tidak timbul isu takut and so on...kerana itu adalah urusan Allah menilai kesungguhan hambaNya..urusan Allah memberi kebaikan dan sebaliknya... Yang penting kita telah melakukan sesuatu usaha..meskipun sedikit.. kerana Allah melihat usaha bukannya Natijah...


"Diri kita memang banyak kelemahan, tapi, kalau nak bandingkan kelemahan diri kita dengan keruncingan masalah ummat hari ni, maka masalah ummat tu lebih besar"



Jadi tade alasan la nak kata kita ni lemah la, tak qawi la dan sebagainya.

Tambahan, ayat 'aslih nafsaka, wad'u ghairaka' bukan bermaksud 'perbaiki diri kamu baru ajak orang lain'. Orang selalu tersilap. Sebenarnya, maksudnya, 'perbaiki diri kamu, sambil mengajak orang lain'

lagipun, kalau nak islah diri sendiri, ana nak tanya, diri kita ni sampai bila baru terislah? Tade manusia yang dapat islah diri dia 100%. Bila dia tertingkat, maka cabaran akan menjadi lebih kuat. Bila dia tertingkat, maka dosa-dosa kecil padanya akan kelihatan berat. Malah, iman kita ni yazid wa yanqus. Turun dan naik. So, ada masa kita ada di atas, ada masa kita di bawah. Tadenye yang sempurna.

nak sempurna, nak tunggu sampai bila? Ada manusia sempurna ke?
nak tunggu waktu tu, masyarakat dah habis hancuss dah...

so, apa lagi?
gerakkan diri!

Perdebatan Imam Abu Hanifah dengan Seorang Atheis


Perdebatan Imam Abu Hanifah dengan Seorang Atheis www.iluvislam.com 



            Terdapat banyak cerita tentang kehebatan Imam Abu Hanifah yang berjaya berdebat dengan golongan kafir dan sesat. Antaranya ialah cerita perdebatan beliau ketika umurnya masih muda.

           Ceritanya begini: Seorang Dahri atau Mulhid (atheis) telah menemui Sheikh Hammad iaitu guru Imam Abu Hanifah. Sebelum itu, dia telah mencabar para ulama’ berdebat dengan mengatakan:

"Kalian mengatakan Allah itu wujud tanpa ada tempat, sedangkan setiap yang wujud mesti mempunyai tempat".

Ramai ulama telah kalah berdebat, kemudian si Dahri ini bertanya kepada orang ramai:

"Masih adakah ulama di kalangan kamu yang mampu berdepat denganku?"

Mereka menjawab: "Ada, beliau bernama Sheikh Hammad".

Si Dahri pun mohon Khalifah agar perintahkan Sheikh Hammad untuk berhujah dengannya. Khalifah memperkenankan permintaan Si Dahri dan memerintahkan Sheikh Hammad dengan diberi tangguh hingga keesokan harinya. Pada pagi esok, Imam Abu Hanifah yang masih kecil telah mendapati gurunya itu berada dalam keadaan dukacita. Beliau pun bertanyakan sebabnya. Gurunya menjawab:

"Aku telah dipanggil oleh Khalifah untuk berdebat dengan si Dahri dalam perhimpunan para ulama. Semalam aku juga telah bermimpi sesuatu yang buruk".

Imam Abu Hanifah: "Apa yang Tuan Guru mimpikan?"

Sheikh Hammad: "Aku bermimpi melihat sebuah dusun yang sangat luas yang terhias. Terdapat sepohon pokok kayu yang berbuah. Kemudian, muncul seekor babi dari suatu penjuru kampung dan memakan buah-buah pohon tersebut sehingga habis dedaun dan buah-buah tersebut. Hanya tinggal batang kayu sahaja. Kemudian, muncul pula seekor harimau daripada umbi pohon tersebut lalu terus menerkam babi itu dan membunuhnya."

Imam Abu Hanifah: "Allah Taala telah mengajarkan saya ilmu ta'bir mimpi. Saya mendapati mimpi ini baik bagi kita dan buruk bagi musuh kita. Jika Tuan Guru izinkan, bolehlah saya ta'birkannya."

Sheikh Hammad: "Ta'birkanlah wahai Nu'man" (nama sebenar Imam Abu Hanifah).

Imam Abu Hanifah: "Dusun luas yang terhias itu adalah agama Islam. Pohon kayu yang berbuah itu ialah para ulama. Batang kayu yang tertinggal itu ialah Tuan Guru sendiri. Babi yang muncul itu ialah si Dahri, manakala harimau itu yang membunuh babi tersebut ialah saya sendiri. Berangkatlah, saya akan turut menemani Tuan Guru. Dengan berkat hemat Tuan Guru dan berkat hadrat Tuan Guru, saya akan patahkan hujahnya."

Sheikh Hammad bergembira dengan kata-kata Imam Abu Hanifah itu, lalu bertolak bersama ke Masjid Jami'. Kemudian, Khalifah tiba di samping orang ramai telah berhimpun di sana. Si Dahri datang dan terus naik ke mimbar serta bertanya:

"Siapakah di kalangan kamu yang akan menjawab soalan-soalanku?"

Imam Abu Hanifah menjawab: "Nyatakan saja soalan kamu, orang yang tahu akan menjawabnya."

Si Dahri: "Siapakah engkau ini, wahai budak? Engkau bercakap denganku sedangkan orang-orang yang ada kemegahan, orang tua, berserban besar, berpakaian labuh dan berlengan baju yang luas tidak mampu berdebat denganku. Inikan pula kamu yang masih kecil, masih mentah dan hina."

Imam Abu Hanifah: "Allah Taala tidak memberikan ketinggian dan kebesaran kepada orang yang berserban besar, berpakaian penuh kemegahan dan berlengan baju yang luas, tetapi Allah memberi kepada para ulama seperti firman-Nya, bermaksud:


           Dan (Allah memberikan kepada) orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan 

                                 beberapa darjat.  Surah Al-Mujadalah (58) : 11


Si Dahri: "Engkaukah yang akan menjawab soalan-soalanku?"

Imam Abu Hanifah: "Aku akan menjawab dengan taufiq Allah."

Si Dahri pun mula bertanya: "Adakah Allah itu wujud?"

Imam Abu Hanifah: "Ya."

Si Dahri: "Di mana?"

Imam Abu Hanifah: "Allah tidak bertempat."

Si Dahri: "Bagaimana mungkin Dia wujud tapi tidak bertempat?"

Imam Abu Hanifah: "Dalilnya ada pada diri anda."

Si Dahri"Mana dia?"

Imam Abu Hanifah: "Bukankah kamu mempunyai nyawa?"

Si Dahri: "Memang."

Imam Abu Hanifah: "Di manakah tempat nyawa atau roh kamu itu? Di kepala kamukah? Atau di perut kamu? Atau di kaki kamu?"

Si Dahri tercengang-cengang tidak tahu jawab. Kemudian Imam Abu Hanifah menyebutkan pula tentang air dengan mengatakan:

"Bukankah air susu itu mempunyai lemaknya?"

Si Dahri: "Ya."

Imam Abu Hanifah: "Di manakah terletaknya lemak itu di dalam susu? Adakah di sebelah atas atau di sebelah bawah?"

Sekali lagi Si Dahri tidak dapat menjawab. Imam Abu Hanifah menambah: "Sebagaimana roh juga tidak bertempat di dalam tubuh, lemak tidak bertempat di dalam susu, maka Allah juga tidak bertempat di alam buana ini."

Si Dahri menyoal lagi: "Apa yang ada sebelum Allah dan apa yang ada selepas-Nya?"

Imam Abu Hanifah: "Tiada sesuatu sebelum Allah dan tiada sesiapa selepas-Nya."

Si Dahri: "Bagaimana dapat memahami tiada sesuatu yang mendahului yang wujud dan tiada sesuatu selepasnya?"

Imam Abu Hanifah: "Buktinya ada pada anggota badanmu."

Si Dahri: "Apa dia?" 

Imam Abu Hanifah: "Tiada sesuatu pun yang mendahului ibu jari tanganmu. Dan tiada sesuatu pun yang ada selepas jari kelingkingmu. (penulis: logik ini sangat tinggi, barangkali orang awam macam kita tidak memahaminya, wAllahua'lam) Begitu jugalah dengan Allah Taala. Tiada sesuatu sebelum-Nya dan tiada sesuatu selepas-Nya."

Si Dahri: "Ada satu lagi soalan yang ingin aku tanyakan."

Imam Abu Hanifah: "Kemukakanlah, Insya Allah aku akan menjawabnya."

Si Dahri: "Apakah yang dilakukan oleh Allah sekarang?"

Imam Abu Hanifah: "Cara engkau tidak betul. Sepatutnya orang yang menjawab mesti berada di mimbar dan orang yang bertanya berada di bawah. Aku akan menjawab jika aku berada di mimbar dan engkau pula di bawah."

Si Dahri pun turun, Imam Abu Hanifah pula di mimbar. Setelah beliau duduk, si Dahri itu pun bertanyakan soalan tadi.

Imam Abu Hanifah menjawab: "Inilah yang Allah Taala lakukan sekarang. Dia menggugurkan yang batil seperti kamu dari atas ke bawah dan menaikkan yang benar seperti aku dari bawah ke atas."

Si Dahri rasa tertewas dan hujahnya dipatahkan. 

 

Bile lagi??






SATU HATI

bilakah lagi kita semua satu hati?
bilakah lagi keamanan kan dikecapi?
bilakah lagi Islam kan dijulang tinggi?
bangunlah wahai ummah...
KITA SATU HATI

marilah...
bersama bersatu berjihad menentang KEAZALIMAN
sedarlah...
pembalasan tuhan pasti akan DATANG
JANGAN TAKUT..
bersabarlah...berjuanglah untuk keamanan..


sengaja ana pamerkan lirik lagu ni...ana harap semua dapat baca..x hayati pun xper asalkan bacer.. Rabu lepas ana berkesempatan mendengar dan melihat aksi banin berperang mulut. Hati ana waktu tu Allah sahaja yang tahu.. Jadi banin dan banat.. bila lagi kita nak satu hati? Jawapannya ada pada antum sendiri...

~wallahu a'lam~