Apakah itu H1N1 ?

Apakah penyakit selsema babi?
Seperti manusia, babi juga boleh mendapat selsema, tetapi virus selsema babi tidak sama virus yang dihidapi manusia. Selsema babi tidak menjangkiti manusia dan beberapa kes-kes kecil yang menjangkiti manusia pada masa lalu menunjukkan mereka mempunyai hubungan rapat atau direct contact dengan babi (seperti penternak babi).

Selsema babi yang sedang melanda Mexico, Amerika dan Kanada kali ini adalah berbeza. Ia disebabkan oleh virus baru yang merebak dari seseorang kepada orang lain - dan ia berlaku kepada mereka yang tidak mempunyai hubungan terus dengan babi.

Apakah simptom selsema babi?
Simptom selsema babi adalah serupa dengan selsema biasa termasuk demam, batuk, sakit tekak, sakit badan, sakit kepala, kesejukan dan keletihan. Selain itu, terdapat beberapa kes melibatkan muntah-muntah. Simptom-simptom ini boleh disebabkan pelbagai sebab biasa dan tidak semestinya selsema babi.

Bagaimana saya tahu ia adalah virus selsema babi?
Anda dan doktor tidak akan dapat mengetahui ia adalah virus penyakit selsema babi sehingga ia diuji di makmal. Setakat ini tidak ada cara lain untuk mengesahkan virus selsema babi selain di bawa dan diuji di makmal.

Jika saya menghidapi selsema babi, apakah yang saya perlu lakukan?
Jika anda mengalami selsema dan simptom-simptom di atas, jangan keluar rumah. Jika batuk atau bersin, tutup mulut dan hidung anda dengan tisu. Selepas itu, buang tisu ke dalam tong sampah dan basuh tangan anda. Ia menghalang selsema anda dari merebak.

Jikalau anda selsema padahal anda sedang berada di kawasan atau negara yang berisiko tinggi seperti Mexico, anda dinasihatkan berjumpa doktor. Tetapi jika anda berada di negara yang tiada risiko selsema babi, anda masih boleh berjumpa doktor - itu pilihan anda. Sila maklum bahawa doktor tidak dapat memastikan sama ada anda menghidapi selsema babi, tetapi dia akan mengambil sampel dari anda dan menghantar kepada pihak berkuasa untuk diuji di makmal. Anda akan dimaklumkan jika disahkan mengidap selsema babi.

Bagaimana selsema babi merebak?
Virus baru ini boleh merebak mengikut kaedah biasa seperti selsema biasa. Anda boleh dijangkiti melalui sentuhan terhadap seseorang yang membawa virus ini, menyentuh objek yang telah disentuh oleh pembawa virus, kemudian melepasi tubuh anda apabila anda menyetuh mata anda, mulut atau hidung. Anda dinasihatkan sentiasa membasuh tangan walaupun anda tidak dijangkiti. Pembawa virus mula merebakkan virus sehari selepas simptom bermula.

Ia juga boleh merebak melalui udara jika pembawa virus batuk atau bersin tanpa menutup mulut dan melepaskannya bebas di udara.

Bagaimana selsema babi diubati?
Virus baru selsema babi sangat sensitif kepada dadah anti-viral iaitu Tamiflu dan Relenza. Tetapi tidak semua orang memerlukannya. Di Amerika, kebanyakan pesakit selsema babi yang terawal pulih secara semulajadi tanpa rawatan atau ubat-ubatan.

Adakah vaksin untuk mengelak virus baru ini?
Tiada. Tetapi Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sedang mengambil langkah permulaan untuk menghasilkan vaksin ini.

Saya telah disuntik vaksin selsema beberapa bulan yang lalu. Adakah saya dilindungi dari selsema babi?
Tidak. Vaksin selsema biasa tidak dicipta untuk virus baru ini.

Sejauh mana teruknya selsema babi?
Kesan virus selsema babi berbagai-bagai. Di Mexico, ada yang melibatkan kematian tetapi kes-kes awal di Amerika hanya melibatkan demam yang ringan. Tetapi ia boleh berubah sama ada menjadi lebih merbahaya atau tidak. Saintis masih lagi dalam kajian ke atas virus baru ini dan mereka tidak dapat memberi jaminan sejauh mana ia dapat dijangkakan.

Bagaimana saya boleh mengelak dari dijangkiti selsema babi?
Anda dinasihatkan mengambil langkah-langkah pencegahan seperti berikut:

* sentiasa membasuh tangan anda dengan air dan sabun, khasnya selepas batuk atau bersin.

* elakkan sentuhan secara terus dengan pesakit

* elakkan menyentuh mata, mulut dan mengorek hidung dengan tangan anda kerana virus akan merebak melalui rongga-rongga ini

* batalkan lawatan anda ke negara-negara yang sedang mengalami epidemik selsema babi seperti Mexico, Amerika, Taiwan dan Kanada.

* jika anda tinggal di kawasan-kawasan yang berdekatan dengan ladang ternakan babi, jauhkan diri anda dari penternak dan pekerja ternakan babi tersebut. Jika mereka kawan anda, cukuplah berhubung melalui telefon.

* elakkan menyentuh objek-objek di tempat awam seperti butang lif, tangga escalator, bangku awam, telefon awam dan sebagainya. Jika tidak boleh, basuh tangan anda dengan sabun selepas menyentuh objek-objek tersebut.

* ambil langkah berjaga-jaga yang dinyatakan di atas dengan lebih teliti semasa berada di terminal lapangan terbang, stesen bas, kaunter awam, di dalam panggung wayang dan hospital.

Apa lagi yang perlu dilakukan?
Sentiasa mendapatkan maklumat terbaru di dalam komuniti anda. Negara anda dan Kementerian Kesihatan mungkin mempunyai maklumat penting jika selsema babi merebak di negara anda atau di negara-negara yang bakal anda lawati. Jangan panik, tetapi langkah berjaga-jaga adalah lebih baik.
buat homework..jgn lupe!!

HARI GURU


esok hari guru..persembahan banin dan banat f5 buat yang terbaik!!!...

rakam semua babak...jangan tertinggal w'pun satu saat pun....

all the best!!


tanda-tanda pelajar gagal..O_o"

minta maaf post artikel berunsur negatif..tapi kita semua perlu tahu perkara ini utk mengelakkan
berlaku pada kita....artikel ini sempena MID-YEAR EXAM ye..

EnJoy your reading"!

1. X BOLEH TIDUR MALAM-pagi2 ngantuk pula...

+ penyakit ni byk b'laku dekat pelajar...
+kadang2 sampai t'lewat solat subuh pun ada..
'gagal solat subuh lbih dasyat dr lewat msk kelas..solat subuh itu m'uji kekuatan disiplin dan ketaatan kita pd Allah'

2.TAKUT SALAH X MAHU/TIDAK BERANI M'CUBA

+X BERANI M'CUBA=X BERANI BERJAYA....hah! x percaya???...
+bila cikgu tanya tiada siapa berani jwb/angkat tgn utk jwb..takut salah...takut nanti kwn gelakkan kita...
+kadang2 kalau kita angkat tgn jwb..takut org fikir kita tunjuk pandai pula...
+kenapa pelajar berfikiran mcm ni???!!???...

wahai penghuni abianz...ingatlah..
"kejayaan itu datangnya dari kebijaksaan...
kebijaksanaan itu datangmya dari pengalaman..
pengalaman itu pula datang darinya kegagalan..."

+lepas ni jom kita pakat tanya banyak2 soalan dekat mh n m...bila guru tanya cepat2 atau excited nak jawab..nilah cara pelajar cemerlang...

3.TIDAK BAWA PAYUNG SALAHKAN HUJAN

+penyakit ni paling serius...pelajar suka m'nyalahkan org lain sedangkan salah diri sendiri...

+cth...=keputusan peperiksaan kita x bagus kita salahkan gurula...kata guru m'bosankan/x pndai m'ngajar/ataupun mesti kte ad t'fikir "guru aku ni x reti mengajar ke?''
kesannya.......kita mula tidak minat dengan subject tu...

+cth lain...yg berlaku disekililing kita
  • Anda terjatuh kerana terlanggar tunggul lalu anda memaki hamun tunggul tersebut kerana? berada di tengah jalan anda.
  • Anda terlewat bangun pagi dan terlepas bas ke sekolah lalu anda salahkan pihak televisyen kerana menayangkan perlawanan bola sepak pada lewat malam.
  • Anda dirotan kerana merokok di sekolah lalu anda menyalahkan pekedai runcit di tempat anda kerana menjual rokok tersebut kepada anda….
  • Anda gagal dalam peperiksaan Matematik lalu anda mengamuk pada kawan anda kerana tidak membenarkan anda meniru beliau.
  • Anda menconteng dinding-dinding atau tempat awam kerana anda rasa tidak ada orang mahu mendengar apa yang anda hendak katakan.
  • Anda tidak mahu belajar subjek Sejarah dengan bersungguh-sungguh kerana anda rasa cikgu Sejarah anda suka pilih kasih.
  • Anda kalah dalam perlawanan badminton lalu anda salahkan syarikat pembuat raket badminton anda kerana produk tidak berkualiti.

+ok! stop blame the other!...kita tengok pula situasi ni...
  • Anda pilih untuk duduk kerusi paling belakang dewan kuliah dan kemudian merungut suara guru terlalu perlahan.
  • Anda tidak membaca bahan bacaan asas untuk kelas akn dtg dan kemudian merungut guru mengajar terlalu laju.
  • Anda lewat 15 minit ke kuliah dan merungut apa yang diajarkan terlalu sukar difahami.
  • Anda tidak pernah berjumpa pensyarah untuk bertanya apa yang diharapkan dalam assignment yang diberi. Apabila mendapat keputusan yang tidak memuaskan, anda kata guru ini kedekut markah dan pilih kasih.
  • Anda tidak membuat persiapan rapi untuk presentation lalu gugup dan terlalu gementar semasa sesi presentation. Anda salahkan guru kerana mewajibkan presentation.
+hah! tengok! salah siapa sebenarnya??!??...cube tengok balik diri....
+org yg gagal cthnyaa....kuat m'rungut..kuat mengutuk tapi jarang m'ngutuk diri sndiri/salahkan diri cuz die seorg yg pengecut kerana tidak berani utk salahkn diri....

cuba baca situasi ni....

-jika waktu pagi hujan...x bleh nak pegi sek naik bsikal/motor...xkan nak ponteng kelas???(nmpk sgt dah gagal)....pakailah baju hujan /bw payung....setiap mslh ad penyelesaiannya...

+kalau kelas m'bosankan..kita cuba ceriakan kelas tu..tanya byk2 soalan kat guru..
+kalau x suka presentation..cuba cari idea camne nak bg best kitanya presentation...



+kwn2 yg kusanyangi...
"jika HARI HUJAN..dan terlupa m'bawa PAYUNG..b'gembiralah dan b'gelak ketawalah sambil menikmati berlari di dalam hujan..."

JOM SAME2 BERLARI DI DALAM HUJAN!..XD..


4.KAWAN DENGAN ORG MALAS MANDI PAGI

+situasi ini berlaku bila kita kawan dengan org yg jelas boleh jatuhkan prestasi kita dan jatuhkan semangat kita utk berjaya...

cth; kwn kita jnis mls pegi sek/kaki ponteng
kwn jnis mls buat hw
x serius utk presentation
x serius utk blja...nak exam pun main je..x sedar2 exam dah dekat

+tapi dalam golongan ini pasti ad yg t'lintas di fikiran utk berubah..tp d'sebbkan masih b'kwn ngan gol yg mLS bljr..kita pasti akan t'ikut sama...

+jadi...CUBA PERHATIKAN...gelagat,tabiat,perangai kwn yg rapat ngan kita mcm mna...
+bukannya...jgn kwn dengan mereka atau pinggirkan mereka..tp cuba ajk mereka...

MESTI KITA PELIK KENAPA RESULT EXAM KITA SEMAKIN MENURUN??

'Alangkah manisnya hidup dlm k'ikhlasan b'sama sahabat yg m'mahami tuntutan dakwah dan b'korban demi sahabat lain..'

5.DUDUK DI BWH TEMPURUNG LBIH SELESA D PADANG YG LUAS...

+X suka m'cuba sesuatu yg baru...

+cepat menilai diri sndiri b'dasarkan ap yg berlaku pd masa lepas...

cth nyaa..-kita pgg jwtn dlm p'satuan ..lepas tu kita gagal m'uruskannyaa.,..kita pun fikir kita tiada bakat utk m'mimpin dan x mahu pgg ap2 jwtn lpas ni...

-kita x pernah pgg jwtn ap2...kita pun fikir kita x b'minat dgn pangkat dan kedudukan...

+pelajar cam ni...m'punyai rasa takut gagal yg lbih besar dr k'inginan utk dpt pengalaman yg bru...

+cth lain....cikgu suruh kita lukis...idea dah byk...tp kita x lukis takut nnti akn d;ketawakan oleh kwn2 cuz lukisan x lawa...blum cuba lagi dah gagal...

"pglm gagal/d'ketawakan sbnrnya bleh m'jadi satu pengalaman yg saaangat manis suatu hari nnti..."


banin n banat....
'barangsiapa yg m'nempuh satu j;n utk cari ilmu, maka Allah akan m'mudahkan bgnya jln ke syurga'

AKHIR KALAM...

HANYA PELAJAR YG PERNAH MERASA BETAPA PAHITNYA K'GAGALAN AKAN MENGETAHUI BETAPA MANISNYA KEJAYAAN..

======jom kita berjaya sama2=======
cuba kita bygkan 3 thn akn dtg...masing2 dah masuk U...nnti mungkin ad yg pi oversea...
jom mula dr sekarang utk m'ngejar impian!!!

mukhayyam bnt...2

lagu tema...persada perjuangan
wedges buatan farah..sedapp
suasana di waktu malam...(pe tu namanya..ayam?ngan lilin)
anak mh pun ader
bufet..pelbagai hidangan disediakan
macam mentah jaa nasinye

berape bnyak timun daa
pelita ajaib
kenduri
tapak perkhemahan



asal gamba ni upload terbalik?

poem best !!

Dulu,
Bila disebut lelaki,
Wanitanya mendongak megah,
Lelaki kami Asadullah, Saifullah,
Tokoh ramai tak terkira,

Kini,
Bila diesebut lelaki,
Wanitanya menunduk lemah,
Tokoh kami sedikit sekali,
Ramainya, boneka Yahudi.

Dulu,
Bila disebut lelaki,
Wanitanya tenang di hati,
Lelaki kami menjaga,
melindungi,

Kini,
Bila disebut lelaki,
wanitanya mula cabut lari,
lelaki pengkhianat, perogol bersiri.

Dulu
Bila seorang wanita teraniaya,
Sepasukan kuda putih membela,
Al - Mu'tasim kebanggaan wanita,

Kini,
Ribuan wanita suci dipenjara,
Fatimah diperkosa minta dibela,
Lelaki tunduk x bertenaga.

Dulu,
Bila wanita dibawah jagaannya,
Lelaki memagari sehabis daya,
Tiada siapa berani menggoda.

Kini,
Bila wanita di bawah jagaannya,
Lelaki tak kisah auratnya terbuka,
Wanitanya dibiar bebas, binasa.

Dulu,
Lelaki bermatian mencipta sejarah,
Kental berjihad, tekun berdakwah,

Kini,
Lelaki hanya menyanjungi sejarah,
Diri bermalasan tenaga tak dikerah.

Dulu,
Lelaki memperjuang deen dan ummah,
Al - Farouq , Zunurain mati terbunuh,

Kini,
Lelaki memperjuangkan diri dahn kroninya,
Hingga sanggup membunuh.

Dulu,
Lelaki bersatu menghadapi musuh,
Angkatannya kuat dan teguh,

Kini,
Lelakinya berpuak dandan berpecah,
Kembalilah lelakiku!!!!!!!!!!
Pada kelakian mu,Kembalilah lelakiku!!!!!!!!!!
Kami rindukan lelaki dulu,Kembalilah lelakiku!!!!!!!!!!
Acuan madrasuh rasul.